Vähäosaiset katoavat lukioista?

Täällä keskustellaan kaikista yhteiskunnallisista aiheista ja ilmiöistä.

Vähäosaiset katoavat lukioista?

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.07.2020 07:35

Miksi systemaattisesti lähes kaikki lukiolaiset tulevat hyväosaisista perheistä? En ole koskaan kuullut enkä nähnyt että joku lukiolainen olisi tullut köyhistä oloista. Vähäosaisten puuttumisen Suomen lukioista ihmetyttää. Sen sijaan on paljon niitä nuoria joile vanhemmat ostaa asunnot, autot ja ajokortin heti kun täyttävät 18 (se "pappa betalar" jolle kaikki nauraa). Sitten on jalkapallo tai jääkiekko harrastusta, ratsastusta, taitoluistelua, voimistelu tai sitten sitten harrastetaan musiikkia erittäin isolla volyymillä mikä nekin vie sikana rahaa. Käydään usein ulkomailla kerrotaan miten oltion vähintään kolmesti vuodessa (hiihtoloma, kesäloma viikko ja syysloma) jossain Rodoksella. Eikö vähäosaisilla ole siis mitään mahdollisuutta päästä enää lukioon?
Vieras
 

Re: Vähäosaiset katoavat lukioista?

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.07.2020 10:04

Tämäkään keskustelu ei kauaa saanut ja ehtinyt olemaan AV:lla. Selkeästi siitä ei siellä saisi puhua että vähävaraisilla on heikommat mahdollisuudet päästä lukioon muu muassa taloudellisista syistä.
Vieras
 

Re: Vähäosaiset katoavat lukioista?

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.07.2020 10:36

Tämä on kyllä ihan olemassa oleva ilmiö. Isommissa kaupungeissa, joissa on useita lukioita, esiintyy myös lukioiden välistä segregaatiota, eli hyväosaiset päätyvät arvostettuihin lukioihin, ja vähäosaisemmat sitten niihin huonomaineisiin.
Vieras
 

Re: Vähäosaiset katoavat lukioista?

ViestiKirjoittaja Joku » 24.11.2022 15:10

Minä olin lapsena köyhästä perheestä rikkaiden lukiossa 1980-luvun alussa Helsingissä. Mutta se oli yhtä kitumista kun kaikessa joutui köyhyytensä havaitsemaan. Joku ryysy löytyi vanhaintanssiin ja taksvärkkipäivänä ei ollut harjoittelupaikkaa eikä "orjamyynnissä" kukaan tarjonnut minusta markkaakaan. Opettajan täytyi anoa erästä "isäntää" maksamaan minusta edes 5mk jotta,en olisi koulun ainoa orjaksikin kelpaamaton.

Lopulta pääsin jopa yliopistoon mutta köyhälle minulle ei koskaan kehittynyt sitä vaadittavaa kunnianhimoa urakehitykseen. Muistakin vastoinkäymisistä johtuen olen edelleen köyhä, joten tuosta koulupolusta (nykymuotitermi) ei ollut mitään hyötyä.

Eikä siitä tule olemaan mitään hyötyä nykynuorillekaan koska eliitti on koneistonsa sen varalle ohjelmoinut ettei yhteiskuntaluokkaa niin vaan vaihdeta.


Anonymous on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 24.11.2022 15:10
Joku
 


Paluu Yhteiskunnalliset ilmiöt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron